KRÖNIKA: Hur man bygger en klubb?

postad i: Nyhet 0

Den här krönikan är en del av vårt fotbollsmagasin. Läs hela magasinet här!

Skribenten

Anders Tengström

Anders Tengström är Psykolog, VSK-supporter, fd styrelseledamot i VSK Fotboll, initiativtagare till VSK Swish och för närvarande skribent på Anno 1904, ett nätfanzine som skriver om VSK.

Jag tänkte i några korta rader försöka beskriva mina erfarenheter och insikter av att vara med och göra en resa med en förening, från en slags botten till att blomma ut och börja nå upp till sin potential. En resa med en förening är speciell och som de flesta utvecklingsresor är den inte smärtfri.

Innan jag går in på mer konkreta förslag vill jag säga några ord om VSK Fotbolls resa för att ge en bakgrund. Klubben har många år bakom sig av en dåligt skött verksamhet. Det har varit ekonomisk kris många gånger, det har varit dåligt fattade beslut i styrelse och sportslig ledning, det har varit en alltför svag organisation och till sist har det funnits människor i föreningen som inte velat klubbens bästa utan använt föreningen för egna syften.

Det hela ställdes på sin spets hösten 2014 när föreningen var konkursmässig och en isolerad ordförande vädjade till företag och allmänheten att hjälpa till att rädda klubben från konkurs.

Som tur är har klubben sedan 1970-talet haft en hängiven skara supportrar som på en månad samlade ihop de 450 000 som behövdes för att undvika konkursen. Därifrån började resan uppåt som i år har krönts med spel i Superettan.

Visst kan man säga att pengar från Viktor Nilsson Lindelöfs övergång till Man U spelat stor roll. Men det förklarar inte resan, det förklarar bara hur snabbt det har gått från ruinens brant.

Det som gjorde skillnaden för VSK Fotboll hösten 2014 var engagemanget som enskilda privatpersoner visade för att hjälpa klubben. Det var en mobilisering av de som inte givit upp när alla andra hade gjort det, företag, kommunen och till och med styrelsen i klubben. Det var inte så många, men ibland behövs inte mer.

Från 2015 och fram till idag har som sagt resan fortsatt där engagemanget för föreningens väl och ve bärs av många personer, sponsorer, supportrar, frivilliga och inte minst en hårt arbetande styrelse.

Här är mina reflektioner som jag hoppas ska kunna ge lite inspiration till Skellefteå FF, när ni nu ska börja resan mot högre höjder och förhoppnings en etablering i Div 1 som första mål.

Jag gör en checklista så går vi igenom punkt för punkt.

  •       Engagemang skapar engagemang
  •       Den ideella föreningen
  •       Gemenskap
  •       Utnyttja lokala förutsättningar
  •       Kommunicera

Engagemang skapar engagemang

Det är så klart en uttjatad klyscha på många sätt, men inte desto mindre sann för det. VSK:s resa började med att några enstaka personer började ta tag i saker och fick med sig andra. Bara på några år har en kultur vuxit fram där det är en självklarhet att medlemmarna i föreningen hjälper till med klubbens angelägenheter, något som aldrig varit fallet tidigare, på samma sätt.

Den ideella föreningen

Den viktigaste lärdomen här är att man aldrig ska se på en förening som ett företag. Det misstaget begår många som är engagerade i föreningen eller betraktar den utifrån. Man tänker att klubben fungerar som ett företag. Men det är verkligen inte sant.

En förening är bara en sammanslutning av människor som vill något gemensamt. Till skillnad mot ett företag måste en förening återfödas varje gryning i människors hjärtan för att kunna finnas kvar över tid. Inget engagemang, ingen förening, mycket engagemang, livsduglig förening.

Engagemang är allt när det kommer till ideella föreningar. Knappast något nytt. Men för att engagemanget ska kunna växa måste de som finns i föreningen idag se till att få vissa saker på plats. Den allra viktigaste parametern är att skapa gemenskap. Föreningen ska ha ritualer och processer där föreningen lyfts fram. Precis som klubben lär ut sin värdegrund till de aktiva så ska man också kommunicera sin historia och man ska utbilda aktiva och föräldrar vad föreningsdemokrati är och vad det innebär att vara engagerad i en klubb. Min erfarenhet är att väldigt få vet vad en ideell förening egentligen är.

De styrande i klubben idag måste också vara tydliga med vad målen är och hur man ska nå dit. Problemet i en ideell förening är att det inte är svårt att formulera mål, det kan alla. Men att skaffa fram de ideellt arbetande som ska göra jobbet är inte lika lätt. En plan för hur man ska få ihop resurserna är lika viktig som målen i sig.

Som sagt, en förening är inte ett företag, därför måste alla som är inblandade på något sätt acceptera att andra kan ha olika åsikter och en annan vilja i många frågor. Det finns ingen chef som kan bestämma allt. Det är upp till medlemmarna att formulera sig runt klubbens angelägenheter. Det är både en rättighet och på många sätt en skyldighet man har som medlem.

En förening måste byggas, sakta men säkert, steg för steg och föreningslivet är inget för den otåliga som vill att allt ska hända över en natt. Ofta finns det en kader av personer som är aktiva i klubben och som i kraft av sitt engagemang fattar beslut om stort och smått i en klubb. Dessvärre är många av dessa eldsjälar inte alltid utbildade för att fatta de beslut som ska tas. En vettig strategi är att låta dessa eldsjälar få gå utbildningar och kurser för att öka förmågan till att fatta bra och informerade beslut runt klubben.

Utnyttja lokala förutsättningar

SFF lever förstås på många sätt i skuggan av ortens hockeyklubb. Här har den mindre klubben ett val att göra. Vill man beklaga sig för att allt hamnar hos storebror (som många VSK:are gör mot stadens hockeyklubb). Eller väljer att man se på sig själv som en stolt klubb som inte tävlar utan väljer sin väg som är annorlunda och som fångar människor och deras intresse just för att man inte försöker vara en blek kopia av den stora klubben.

Kommunikation

För att nå ut med sin förening måste man kommunicera. Utöver bollsparkandet är det klubbens viktigaste angelägenhet för att kunna attrahera människor. Här har SFF en närmast unik möjlighet att jobba med en kärnfull och ”glimten i ögat kommunikation” där man tar avstamp i styrkeförhållandena mot den stora klubben i stan och vänder sin relativa litenhet till något bra, fräsch och spännande för att locka människor. Glöm inte, fotboll är världens största sport, så också i Skellefteå.

Tack för ordet och så önskar jag Skellefteå FF all lycka i årets seriespel.